newskool logo
Menu
Jun 2022

Personal branding

Het ABC-model

Heb jij jezelf weleens opgezocht op Google? Wat is er allemaal over jou te vinden? Welke social media profielen komen naar voren? Matcht jouw online beeld met de werkelijkheid, is het nog up-to-date en hoe vind je zelf dat je online overkomt? Het is verstandig, zeker wanneer je op zoek bent naar een baan, om jezelf deze vragen af en toe te stellen. Want wat jij online over jezelf kunt vinden, kan een ander ook over jou vinden. Je wilt dat jouw online profiel overeenkomt met wie jij bent, waar je voor staat en wat je talenten zijn: eigenlijk net als een merk dat wil. Het optimaliseren van je online zichtbaarheid en representatie wordt dan ook niet voor niets ‘personal branding’ genoemd. Jij bent je eigen merk en het leukste daaraan: je mag zelf de marketing doen.

Personal branding

In deze blog geven we je aan de hand van het ABC-model een aantal tips mee om je personal branding zo succesvol mogelijk neer te zetten.

A. Authenticiteit
Iemand die authentiek is, is echt, betrouwbaar en geloofwaardig en handelt hier ook naar in zijn denken en doen. Als je zelf goed weet wie je bent en waar je voor staat, kun je trouw zijn aan je persoonlijkheid. Veel mensen denken dat het belangrijk is om online, bijvoorbeeld via social media, het perfecte plaatje van zichzelf neer te zetten, maar dat is niet het geval. Deel bijvoorbeeld liever op LinkedIn naast je succesverhalen ook eens iets waar je minder trots op bent of waar je van geleerd hebt. Dit zorgt er uiteindelijk voor – al voelt dat misschien niet zo – dat je veel eerlijker en betrouwbaarder overkomt. Voor merken werkt dit precies hetzelfde: een merk met 1000 lovende Google reviews en geen enkele slechte review roept al snel argwaan op bij consumenten. Het klinkt te mooi om waar te zijn en vaak is het dat ook.

B. Betrouwbaarheid
Er zijn maar weinig recruiters die iemand aan zullen nemen die ze niet vertrouwen. Straal daarom in het echte leven én online, betrouwbaarheid uit. Voeg nooit verzonnen kwalificaties aan je cv toe en doe mensen geen beloftes die je niet waar kunt maken. Zorg er daarnaast voor dat mensen altijd contact met je op kunnen nemen voor vragen. Want vertrouw jij een bedrijf zonder contactgegevens? Heb je om privacy redenen liever je telefoonnummer niet online staan, voeg dan in ieder geval je e-mailadres toe.

C. Consistentie
Voor een merk is het belangrijk om een consistent beeld uit te stralen naar de buitenwereld. Dit geldt ook voor jouw personal brand. Iemand die zich op LinkedIn profileert als een fanatieke dierenactivist, maar op Instagram iedere week grote stukken vlees staat te braden op zijn barbecue, is niet erg geloofwaardig. Probeer daarom op je verschillende (social media) kanalen een profiel neer te zetten dat goed op elkaar aansluit. Dit betekent trouwens niet dat je niet creatief mag zijn. Sterker nog, je valt juist positief op als je je personal brand op een creatieve manier presenteert. Denk hierbij aan: een video-cv of je eigen interactieve website of blog – als alles maar in grote lijnen hetzelfde uitstraalt.

Binnen Newskool werken wij samen met getalenteerde starters op de arbeidsmarkt, die een fulltime baan combineren met een deeltijd studie. Persoonlijke en professionele groei zijn kernwaarden binnen ons traineeship en we helpen je dan ook graag om jouw personal branding een boost te geven. Meer weten? Neem contact met ons op. Benieuwd naar ons traineeship? Bekijk de vacature.