Werknemers die een leven lang voor één baas werken zijn zeer zeldzaam – dat wisten we al. Maar dat de nieuwste generatie op de werkvloer in de eerste vijf jaar van hun carrière gemiddeld slechts 1,1 jaar dezelfde baan heeft, zal veel werkgevers verbazen. Dit komt naar voren in een groot internationaal onderzoek uitgevoerd door Randstad over generatie Z (mensen die tussen 1997 en 2012 geboren zijn) op de werkvloer. Om als werkgever te voorkomen dat nieuwe werknemers niet al na een jaar vertrekken, is het belangrijk om aan de wensen van Gen Z’ers tegemoet te komen. Maar wat zijn hun wensen en drijfveren eigenlijk precies? En is met deze huidige trend op de arbeidsmarkt het inschakelen van een detacheringsbureau eigenlijk niet veel slimmer? Deze en andere vragen beantwoorden we graag!

Laten we eerst nog eens iets dieper in de cijfers duiken aan de hand van het eerder genoemde onderzoek. Het door Randstad uitgevoerde onderzoek vond plaats onder 11.250 werkenden in 15 landen, waaronder Nederland, en omvatte een analyse van meer dan 126 miljoen vacatures wereldwijd. “Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd de gemiddelde duur van een baan voor Generatie Z in de eerste vijf jaar van hun carrière slechts 1,1 jaar is. Dit is aanzienlijk korter dan bij Millennials (1,8), Generatie X (2,8) en Babyboomers (2,9). Dit is in lijn met inzichten uit eerdere onderzoeken die aantonen dat Generatie Z twee keer zo vaak (27% versus 12%) van baan switcht dan andere generaties.”
Andere opvallende cijfers en trends uit het onderzoek zijn: “37% van de Nederlandse Generatie Z is van plan binnen een jaar van baan te veranderen, waarbij een gebrek aan doorgroeimogelijkheden en zingeving de belangrijkste drijfveren zijn. Verder heeft slechts 47% van hen momenteel een traditionele fulltime baan in Nederland. Van degenen die wel fulltime werken, zou 30% dit het liefst combineren met een tweede baan ernaast.”
Om als werkgever ervoor te zorgen dat jouw werkplek generatie Z-proof is en werknemers jou niet na een jaar weer verlaten, is het belangrijk om te weten hoe deze generatie denkt en werkt en wat hun drijfveren zijn. We zetten 4 wensen op een rijtje die essentieel zijn voor deze generatie. Hoe beter jouw organisatie scoort op deze punten, hoe groter de kans dat jij Gen Z’ers langer aan je bindt.
Gen Z’ers kunnen slecht stilzitten: ze zijn ambitieus en willen uitgedaagd worden, anders dan de vooroordelen soms suggereren. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je ze de kans geeft om door te groeien in hun werk. Want wanneer ze niet kunnen groeien, raken ze snel verveeld en zoeken ze hun werkgeluk ergens anders.
Deze generatie is opgegroeid met internet en smartphones, wat ze digitaal zeer vaardig maakt – zeker in verhouding tot andere generaties. Hou er wel rekening mee dat ze ook veeleisend zijn als het op technologie aankomt. Ze zijn gewend aan handige apps, systemen en software en gaan ‘bad’ op trage, ouderwetse en niet-gebruiksvriendelijke bedrijfssoftware. Zeker met de ontwikkelingen op het gebied van AI, dat ze meer dan de generaties ervoor gebruiken, is het een must voor bedrijven om op het gebied van technologie bij te blijven en het liefst zelfs voor te lopen.
Gen Z houdt van duidelijke communicatie en kan goed omgaan met feedback. Daartegenover staat wel dat ze graag hun stem laten horen bij belangrijke beslissingen binnen de organisatie. Ze zitten vol energie en goede ideeën die ze graag met je delen.
Generatie Z wil meer dan alle andere generaties impact maken. Ze zijn erg omgevingsbewust en leveren graag een bijdrage aan een betere wereld. Voor Gen Z zijn duurzaamheid, klimaat, diversiteit en gelijkheid geen leuke extraatjes, maar echte game changers.
Doordat werknemers dus steeds korter een baan hebben, wordt het verschil tussen de duur van detachering en een vast dienstverband steeds kleiner. Er is nauwelijks nog sprake van een gat. Zo plaatsen wij van Newskool regelmatig een medewerker een jaar bij een klant en dan hebben we daarna ook nog gelijk een opvolger klaarstaan die perfect past bij het bedrijf. Voor veel bedrijven loont het dan simpelweg niet meer om hoge recruitmentkosten te maken voor het aannemen van een vaste werknemer die nauwelijks langer in dienst is. Bovendien is het voor veel bedrijven nog een uitdaging om volledig tegemoet te komen aan de hierboven genoemde wensen van Gen Z’ers, waardoor sommige werknemers geneigd kunnen zijn hun geluk elders te zoeken.