Max Weijermans (25) werkt sinds 2016 voor NewSkool. Hij is gestart op de servicedesk bij Erasmus University Rotterdam. Al snel ontdekte hij dat hij grote affiniteit heeft met techniek. Zijn volgende detachering was ICT-netwerksupport in de 2e lijn bij Vodafone Ziggo. In dit blog vertelt hij over zijn werk en ervaringen bij Schiphol. Max studeert Service Management ICT aan de Hogeschool Rotterdam. Hij zit in de afrondingsfase en is bezig met zijn scriptie.
Luchthaven van de toekomst
Sinds augustus 2019 werkt Max bij Schiphol op de afdeling Mobile Telematics. Deze afdeling van ongeveer 10 medewerkers levert een belangrijke bijdrage aan de ambitie van Schiphol als luchthaven van de toekomst. Met behulp van nieuwe technieken ontwikkelt en levert de afdeling apparatuur die nodig is om een moderne infrastructuur op de luchthaven te realiseren. “Je kunt daarbij denken aan slimme apparatuur die de stroom van mensen meet binnen een bepaald tijdsbestek in bepaalde ruimtes. In de huidige coronasituatie is het bijvoorbeeld belangrijk dat er niet teveel mensen tegelijk in kleine ruimtes bijeen zijn. Metingen brengen deze gegevens gedetailleerd in kaart, zodat medewerkers bijtijds kunnen anticiperen.”
Mobile Telematics werkt in opdracht van Schiphol. Het team werkt nauw samen met andere teams, zoals dataspecialisten. Ook is er veel contact met externen, zoals aannemers.
Wat leer je zoal?
“Ik heb geleerd om echt projectmatig te werken. Doelen stellen, mijn planning halen en de juiste specialisten inzetten. Bij Schiphol heb je te maken met veel verschillende stakeholders, waarmee je rekening moet houden. Dat is nieuw voor mij. Ook heb ik geleerd om bij aanvang van een project betere vragen te stellen en meer door te vragen, waardoor je veel beter weet wat je te wachten staat. Het valt mij op dat soms onduidelijk is welke afspraken belangrijk zijn en dat prioriteiten van betrokkenen uiteen lopen. Ik durf dat nu tijdig te signaleren en anderen aan te spreken op hun rol en verantwoordelijkheid.” Max ziet het als een uitdaging om te werken voor een organisatie die (financieel) in zwaar weer zit. “Het voornaamste is nu goed blijven communiceren met het team en ervoor zorgen dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Optimistisch realisme wat mij betreft.”
Meerwaarde
“Als externe medewerker wil ik toegevoegde waarde leveren. Ik ben kritisch, neem dingen niet zondermeer aan, denk goed na, controleer extra en geef opbouwende kritiek. Ik vind het vooral belangrijk om als team samen tot betere afspraken en resultaten te komen en daar wil ik echt aan bijdragen. Mijn werkzaamheden zijn wel veranderd door corona. Waar ik een paar maanden terug nog projecten op locatie ging bekijken om het werk van aannemers te controleren, moet dat nu op afstand. Ook mis ik het echte contact met collega’s.” Max geeft aan dat NewSkool veel investeert in medewerkers. “Naast de hbo- of wo-opleiding die alle NewSkoolers in deeltijd doen, behaalt iedereen vakinhoudelijke certificaten. Ook wordt stevig ingezet op persoonlijke ontwikkeling. “Alles wat ik leer tijdens mijn studie kan ik direct toepassen in de dagelijkse praktijk. Waardevol voor opdrachtgevers”, aldus Max.
Tips voor opdrachtgevers?
“Ik hoop dat opdrachtgevers zich open stellen voor afwijkende meningen. Als relatieve buitenstaander spreek ik wel uit als ik het ergens niet mee eens ben of er anders over denk. Bij Schiphol wordt dat heel goed ontvangen en krijg je de kans er met anderen over te sparren. Het is precies het verschil dat de NewSkooler in een organisatie kan maken, een beetje bravoure.”