newskool logo
Menu
Sep 2021

Verschillende generaties

Verschillende generaties op de werkvloer: lastig of juist een unieke kans?

Zomaar een dag, bij zomaar een organisatie. Henk (63, babyboomer) is druk bezig met het coachen van nieuwe medewerker Mirthe (21, generatie Z). Hij vindt dat ze het goed doet. Ze probeert alleen wel veel dingen zelf te doen, terwijl ze het ook gewoon aan hem kan vragen. Vanaf een bureau verderop roept Peter (40, generatie X): “Ik heb al bijna weer weekend, Henk… en het is pas woensdag!” Henk steekt zijn duim omhoog en denkt: “Vroeger was dat wel anders”. Peter werkt net als zijn vrouw drie dagen in de week. Zo hebben ze maar één dag in de week oppas nodig voor de kinderen. Tegenover Peter zit Floor (29, generatie Y). Ze moet nog even niet aan kinderen denken. Eerst nog een lange reis maken en misschien wel een andere baan zoeken. Daar twijfelt ze nog over.

Het nut van generatiemanagement

Leuk toch al die verschillende generaties op de werkvloer? Het geeft een organisatie diversiteit. En op wat meningsverschillen tussen de verschillende generaties na lijkt iedereen het prima met elkaar te vinden. Niets aan doen, toch? Niet helemaal waar. Zowel voor medewerkers als werkgevers is het goed om bewust te zijn van de verschillen tussen generaties. Als een organisatie hier actief mee aan de slag gaat – ook wel generatiemanagement genoemd – heeft dat positieve effecten.

1. Voorkom misverstanden

Zoals hiervoor geschetst, heeft Henk moeite met de ‘zelfredzaamheid’ van Mirthe. Henk is vanuit zijn generatie gewend om te overleggen en problemen op te lossen door samen te werken. Mirthe is opgeroeid in een snelle digitale wereld waar ze, als ze iets even niet weet, het vliegensvlug online opzoekt. Dan hoeft ze er toch niemand mee lastig te vallen, is haar redenatie. Als medewerkers zoals Henk en Mirthe leren dat bepaald gedrag verklaarbaar is vanuit een generatieverschil, ontstaat er meer wederzijds begrip en worden eventuele misverstanden voorkomen.

2. Benut diversiteit

In plaats van de verschillende generaties op de werkvloer met elkaar te laten concurreren, kun je ze ook samen laten werken. De oudere medewerker krijgt namelijk nooit meer de online snelheid en handigheid van de jongere medewerker. Terwijl de jongere op zijn beurt nog lang niet de kennis en ervaring van de oudere medewerker heeft. Door iedereens specifieke kwaliteiten te benutten, omarm je diversiteit en maak je een organisatie sterker.

3. Medewerkers bepalen imago

Een groot deel van het imago van een organisatie wordt bepaald door medewerkers. Een organisatie die streeft naar een jong en fris imago, maar waar de gemiddelde leeftijd boven de 50 ligt, slaat de plank mis. En omgekeerd geldt dit ook voor een organisatie die staat voor kennis en autoriteit, waar alleen jongeren werken. Organisaties doen er goed aan om de spreiding van generaties op de werkvloer aan te laten sluiten bij hun gewenste imago.

4. Voorkom het verdwijnen van kennis

De laatste grote groep babyboomers gaat de komende jaren met pensioen. Deze generatie werknemers heeft door de jaren heen veel kennis opgebouwd. Door slim in te spelen op deze generatieverschuiving en de gevolgen daarvan, wordt kennisverlies binnen een organisatie beperkt. Laat jonge medewerkers bijvoorbeeld coachen door ervaren medewerkers en laat ze profiteren van hun kennis – zolang het nog kan.

Newskool detacheert medewerkers bij uiteenlopende opdrachtgevers. In onze traineeships werken onze medewerkers fulltime en ronden zij in deeltijd een hbo- of wo-studie af. Meer weten? Neem contact met ons op of lees hier meer informatie.