Intensieve begeleiding
Informele en gezellige sfeer
Unieke combinatie van werken en studeren
Wanneer je op zoek bent naar een leuke nieuwe baan of als werkgever nieuw personeel zoekt, heb je ze zeker voorbij zien komen: uitzend- en detacheringsbureaus. Ondanks dat veel mensen denken dat uitzenden en detacheren inwisselbare begrippen zijn, is dat zeker niet het geval. Er is namelijk een duidelijk verschil tussen detacheren en uitzenden. Wat de grootste verschillen zijn, leggen we je op deze pagina uit. Ook gaan we dieper in op de voor- en nadelen van beide opties en bespreken we wat NewSkool voor jou kan betekenen.
Relevante werkervaring opdoen bij toonaangevende opdrachtgevers
Volledig betaalde studie en marktcomfort salaris
Werken aan je professionele en persoonlijke ontwikkeling
Laten we voordat we verder ingaan op de vraag ‘wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren?’, kort naar de betekenis van beide termen kijken.
● Een uitzendkracht is in dienst bij een uitzendbureau en voert voor bepaalde tijd werkzaamheden uit bij de een dienstafnemer.
● Een gedetacheerde heeft een (vast) contract met een detacheringsbureau en wordt voor projecten uitgeleend aan derde partijen.
Enkele antwoorden die we voorbij horen komen: “Uitzendwerk is tijdelijk werk voor korte duur en detachering voor langere duur. Detacheren is uitzenden voor slimme mensen. Detacheren… dat is toch gewoon een duur Frans woord voor uitzenden?” Fout, fout en fout! Ondanks dat detacheren en uitzenden zeker raakvlakken hebben en in sommige van de bovenstaande antwoorden een kern van waarheid zit, verschillen de twee wezenlijk van elkaar. We zetten we de vier grootste verschillen tussen detacheren en uitzenden voor je op een rijtje.
Vast contract met zekerheid
Als je gedetacheerd wordt, is de detacheringsorganisatie je werkgever. Je hebt een (vast) contract met duidelijke afspraken en een opzegtermijn. Eigenlijk dus net als bij iedere andere baan. Dit betekent ook dat als de detacheerder even geen klus voor je heeft, je gewoon doorbetaald krijgt; je bent namelijk in dienst bij de detacheerder.
Uitzendcontract met vrijheid
Een uitzendcontract geeft je wat minder zekerheid. Het gaat hier om een tijdelijk contract bij een werkgever, waarin het uitzendbureau als een soort tussenpersoon fungeert. Zijn de werkzaamheden afgelopen, dan stopt je contract. Ook krijg je alleen je gewerkte uren uitbetaald. Werk je bijvoorbeeld de ene week 20 uur en de andere week 10 uur dan zie je dat gelijk terug op je loonstrookje. Deze ‘losse’ arbeidsrelatie werkt overigens ook omgekeerd: je hebt als uitzendkracht vaak minder contractuele verplichtingen en meestal een kortere opzegtermijn.
Bij detacheren is het uitgangspunt een lange arbeidsrelatie en bij uitzenden een korte(re) arbeidsrelatie. Maar is dit eigenlijk wel zo? Er zijn toch ook medewerkers die jarenlang via een uitzendbureau werken? En hoe zit het met gedetacheerden die kort op een klus zitten? Het is inderdaad zo dat de vergelijking lange tegenover korte relatie in de praktijk niet altijd opgaat. Je ziet het verschil wel terugkomen in de intentie van detacheerders en uitzenders. Een detacheerder is meestal op zoek naar medewerkers waarin ze willen investeren. Met als doel een succesvolle arbeidsrelatie opbouwen voor langere duur. Voor een uitzendbureau – ook al werk je al een hele tijd voor één opdrachtgever – is het minder relevant om bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van een medewerker.
Een uitzendkracht voert in de regel (tijdelijke) algemene werkzaamheden uit. Denk aan productiewerk, administratief werk of werk in de horeca. Gedetacheerden voeren vaak juist specialistische werkzaamheden uit, bijvoorbeeld in de IT of finance sector. Specialistische kennis in combinatie met de frisse blik van een ‘buitenstaander’, is wat een opdrachtgever veelal zoekt. En kennis die je nog niet hebt, kun je in alle rust vergaren: detacheren is namelijk ook investeren in een medewerker. Bij uitzenden is specialistische kennis een fijne bijkomstigheid, maar vaak geen vereiste – de werkzaamheden hebben immers een algemener karakter. Er wordt ook minder tijd in je geïnvesteerd. In lijn hiermee zijn de opleidingseisen voor uitzendkrachten vaak ook lager dan bij gedetacheerden.
De relatie tussen een detacheerder en een medewerker is over het algemeen hechter dan de relatie tussen een uitzender en een medewerker. Nu moeten we toegeven – om het nog wat lastiger te maken – dat bij detachering de onderliggende relaties ook kunnen verschillen en afhankelijk zijn van het type detachering. Dit vraagt om een korte toelichting.
Deta-vast detachering en detachering volgens ‘NewSkool’
Bij deta-vast detachering, waar je als medewerker gedetacheerd wordt bij een opdrachtgever met uitzicht op een vast dienstverband, voel je je als medewerker vaak erg verbonden met de organisatie van de opdrachtgever en in iets mindere mate met de detacheerder. Bij detachering volgens bijvoorbeeld NewSkool, waar je gedetacheerd wordt bij verschillende opdrachtgevers, vervul je meer de rol van externe specialist. En deel je uit naam van de detacheerder je kennis en vaardigheden. De betrokkenheid tussen jou als medewerker en de detacheerder is groot. Als mensen je vragen: “Waar werk je?”, noem je zonder twijfel de naam van de detacheerder eerst.
Zakelijke relatie met uitzendbureau
Bij uitzendkrachten zijn de onderlinge relaties minder complex te definiëren. De uitzender heeft altijd de rol van ‘tussenpersoon’. De uitzender faciliteert de opdrachtgever, maar heeft een minder hechte band met jou als medewerker. Als uitzendkracht voel je je meer betrokken bij de organisatie waar je voor werkt dan bij het uitzendbureau. Deze laatste partij ken je toch vooral van het ‘zakelijke gedeelte’ en het loonstrookje aan het einde van de maand.
Op het gebied van salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden is detachering eigenlijk hetzelfde als een regulier arbeidscontract tussen een werknemer en een werkgever. Je krijgt een (vast) contract en iedere maand betaald: ook als je niet bij een klant geplaatst bent. Je bent immers bij de detacheerder in dienst. Een uitzendkracht werkt voor een uitzendbureau, maar is daar (meestal) niet in dienst, dat is een verschil tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau. Als uitzendkracht krijg je dan ook alleen betaald voor je gewerkte uren en als er geen werk meer is, stopt de uitbetaling ook.
Het grootste voordeel aan uitzendwerk is de vrijheid die het geeft. Je zit niet vast aan lastige contracten en kunt het werk wanneer het niet bevalt, vaak snel stopzetten zonder gevolgen. Het nadeel is dat dit ‘voordeel’ ook geldt voor werkgevers. Is er tijdelijk geen werk meer of zijn ze niet te spreken over jouw werkzaamheden dan kunnen ook zij het contract stopzetten. Dat is een groot verschil tussen uitzenden en detacheren.
Detachering geeft daarentegen veel meer zekerheid. Zo werken wij bij NewSkool bijvoorbeeld altijd met vaste contracten. Daarnaast is het een groot voordeel dat je bij verschillende opdrachtgevers ervaring opdoet. Een mogelijk nadeel aan detachering is dat er wettelijk gezien nog steeds geen verschil tussen uitzenden en detacheren bestaat en dat ook gedetacheerden in sommige regelgeving als ‘uitzendkrachten’ worden gezien. Benieuwd hoe dat precies zit? Bekijk dan de blog: “Wettelijk gezien bestaat detacheren helemaal niet.”
Nu je weet wat het verschil tussen een uitzendbureau en een detacheringsbureau is, kun je bepalen wat de beste keuze voor jou is. Er is daarbij niet zozeer sprake van ‘goed’ of ‘fout’, de beste keuze hangt namelijk heel erg af van jouw wensen, doelstellingen, beschikbaarheid en de fase van je carrière waar je je in bevindt. Zo kan een leuke, tijdelijke baan via een uitzendbureau perfect zijn voor iemand die na zijn of haar middelbare school spaart voor een wereldreis. Terwijl detachering weer beter past bij iemand die afgestudeerd is en zoekt naar zekerheid. Wil je werken en studeren combineren? Dan is het traineeship van NewSkool een goede optie voor jou!
NewSkool als detacheringsbureau biedt zowel voordelen voor werknemers als werkgevers. Zo helpen wij werkgevers om IT-medewerkers te vinden die perfect matchen bij organisaties, sociaal en communicatief sterk zijn en beschikken over de juiste vaardigheden. Daarnaast nemen we werkgevers veel werk uit handen door alle randzaken rondom het aannemen van tijdelijk personeel, zoals contracten en verloning te regelen.
Werknemers geven we de unieke mogelijkheid om betaald te leren en werken. In ons traineeship werk je fulltime op ICT-afdelingen van toonaangevende opdrachtgevers en rond je in deeltijd een hbo- of wo-studie naar keuze af. Daarnaast leer je in workshops en cursussen alle hard- en soft skills die jij nodig hebt om succesvol te zijn op de werkvloer. Wij betalen je volledige studie én voor je werkzaamheden ontvang je een marktcomfort salaris. Lijkt dat je wel wat? We gaan graag met je in gesprek!? We gaan graag met je in gesprek! Meld je aan voor de Meet & Greet en maak online kennis met NewSkool. En heb je nog meer vragen over het verschil tussen uitzenden en detacheren: stel ze ons gerust!
60 trainees
834 behaalde certificaten
>14 jaar ervaring in begeleiden van medewerkers