newskool logo
Menu
Feb 2021

Jong talent aantrekken

Jong talent aantrekken als organisatie - 4 tips

In een wereld waar technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, wordt de vraag naar jong talent binnen organisaties steeds groter. Zeker grote en vaak enigszins logge organisaties hopen met het binnenhalen van jong talent, sneller veranderingen door te voeren, dynamischer en toekomstbestendiger te zijn.

Jong talent aantrekken

Maar waar vind je jong talent? Wat zijn belangrijkste waarden voor de nieuwste generatie en hoe maak je je organisatie aantrekkelijk voor ze? Vragen zoals deze komen hieronder in 4 tips aan bod.

1. Laat jezelf zien

Om jong talent binnen te halen, is het belangrijk dat je jezelf als organisatie laat zien. Dit kan allereerst natuurlijk online. Want één ding weet je zeker, daar bevinden jongeren zich. Zorg er wel voor dat je goed in kaart hebt op welke platforms jongeren zich bevinden, bijvoorbeeld steeds meer op Instagram dan op Facebook – alvast een eerste tip. Maar ook ‘offline’ zijn er genoeg mogelijkheden om talent te ontmoeten. Probeer bijvoorbeeld eens in contact te komen met hogescholen of universiteiten en onderzoek de mogelijkheid tot samenwerking: bijvoorbeeld in de vorm van een interessante student seminar of workshop.

2. Erken het belang van een goede ‘work-life balance’

Voor de nieuwste generatie (Z) is het juiste evenwicht tussen werk en privé van groot belang voor hun baankeuze. Terwijl mensen vroeger vaker echt leefden voor een baan, bestaat er onder jongeren een groeiend besef dat ze veel meer zijn dan dat. Ook laten ze hun identiteit minder afhangen van een baan dan vroeger. Dit is deels zelfbescherming. In een wereld met eindeloze mogelijkheden en keuzes neemt de druk snel toe. Bijna iedere jongere die begint op de arbeidsmarkt kent wel iemand in zijn sociale kring die een burn-out heeft gehad. Ze willen én kunnen hard werken, maar er moet ook ruimte zijn voor een leven naast werk. Aan jou als organisatie om aan te tonen dat je jongeren in deze wens kunt voorzien, bijvoorbeeld door flexibel om te gaan met werktijden.

3. Jongeren zoeken een eerlijk bedrijf

Terwijl voor oudere generaties de juiste arbeidsvoorwaarden vaker een doorslaggevende factor waren voor baankeuze, is dat onder de nieuwe generatie anders. Jongeren zijn zich steeds bewuster van de kwetsbaarheid van de wereld en zoeken een werkgever die zich hier ook bewust van is. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de norm. Organisaties die met een duidelijke missie, actief bijdragen aan een betere samenleving, zijn dan ook populaire werkgevers onder jongeren.

4. Doorgroeimogelijkheden

Om jong talent binnen te halen is het belangrijk om ze kansen te bieden. Generatie Z is opgegroeid met het idee dat het leven maakbaar is en je – als je hard genoeg werkt – jouw droombaan gaat vinden. Ze vinden het niet erg om onderaan in een organisatie te beginnen als ze maar de kans krijgen om door te groeien. Als organisatie kom je aan deze wens tegemoet door bijvoorbeeld jong talent de kans te bieden om werken en leren te combineren, bijvoorbeeld in de vorm van een traineeship.

Ben jij als organisatie ook op zoek naar jong talent? Newskool detacheert getalenteerde starters op de arbeidsmarkt die fulltime werken en deeltijd studeren, combineren. Benieuwd welke Newskoolers op dit moment beschikbaar zijn of wil je meer weten over onze werkwijze? Bekijk het hier.