AI op de werkvloer

– Wanneer slaan de robots op hol?

 

In een onderzoek van Microsoft wordt geschat dat 50% van de Nederlandse werknemers binnen 10 jaar direct te maken krijgt met AI (Artificial Intelligence, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd) op de werkvloer. Enerzijds kijken organisaties en werknemers uit naar deze ontwikkelingen: saaie administratieve taken kan een robot ook doen. Maar er heerst ook angst. Worden onze banen straks ingepikt door robots? En wat als de robots slimmer worden dan wij of nog erger: tegen ons in opstand komen? Of dit ooit gaat gebeuren is natuurlijk maar zeer de vraag, maar is enige vorm van angst gegrond? En hoe maken we ons weerbaar tegen deze snelle ontwikkelingen? We zochten het voor je uit.

Waar wordt AI nu al toegepast?

Kunstmatige intelligentie vinden we overal om ons heen. Denk bijvoorbeeld aan Siri die we op onze telefoon vragen kunnen stellen, Netflix die films aanbeveelt op basis van ons kijkgedrag en wat dacht je van zelfrijdende auto’s zoals de Tesla. Maar ook op de werkvloer is AI niets nieuws onder de zon. Er wordt steeds meer slimme software ontwikkelt die bijvoorbeeld administratieve taken over kan nemen van werknemers. Ook chatbots, computergestuurde gesprekspartners, worden steeds interessanter voor bedrijven en organisaties. Ze kunnen bijvoorbeeld een klant die een website bezoekt automatisch antwoord geven op vragen zonder dat er een klantenservicemedewerker aan te pas komt.

Een handig hulpmiddel

AI kun je, ondanks de snelle ontwikkelingen op dit gebied, nu nog het beste zien als een hulpmiddel voor mensen en organisaties. Neem het voorbeeld van de klantenservice. Het is heel handig dat er op eenvoudige vragen gelijk een antwoord gegeven kan worden door een chatbot, maar wanneer de vragen complexer worden, moet er nu vaak nog steeds een medewerker bijspringen. Ook bepaalde menselijke vaardigheden zoals empathie, inlevingsvermogen en emotionele intelligentie, kunnen simpelweg (nu) nog niet door computers of robots getoond worden. En soms is dat juist precies wat een klant zoekt in klantcontact. Daarnaast kan AI in no time ontzettend grote hoeveelheden data verwerken en informatie doorzoeken. Maar dan moet deze data wel beschikbaar zijn en dat is nog lang niet altijd het geval, wat de groei van AI vertraagt.

Voorbereid zijn op de toekomst

Een deel van de angst die we ervaren door de komst van AI is gebaseerd op onwetendheid. Deskundigen geven daarom aan dat het van groot belang is dat we in alle lagen van de samenleving meer kennis opdoen over AI en de mogelijkheden ervan. Het is onvermijdelijk dat er in de toekomst door kunstmatige intelligentie banen verloren gaan, maar er komen ook veel nieuwe bij. Zo blijft de vraag naar ICT’ers toenemen en ligt er bij bedrijven de taak om medewerkers op een slimme manier om te scholen. Op deze wijze voorkomen we dat we ingehaald worden door de technologie en kunnen we er zonder zorgen optimaal van profiteren.

Lijkt het jou interessant om aan de slag te gaan in de ICT of wil je omgeschoold worden tot ICT’er? In onze traineeships werk je fulltime bij uiteenlopende gave opdrachtgevers en rond je in deeltijd een hbo- of wo-studie af. Meer weten? Neem contact met ons op of meld je aan voor de online Meet & Greet. Benieuwd naar onze traineeships? Bekijk ze hier.

17 september 2021