newskool logo
Menu
Dec 2023

Zo deal je met feedback

Wist je dat het krijgen van positieve feedback zorgt voor de aanmaak van dopamine in je hersenen? Dit komt doordat mensen sociale wezens zijn die gewaardeerd willen worden door de ‘groep’. Wanneer we die erkenning krijgen, geeft dat ons een veilig, fijn en positief gevoel. Maar wanneer feedback minder positief is – noem het negatief, constructief of opbouwend – slaat ons dopaminesysteem helaas niet aan. Sterker nog: het kan door ons brein opgevat worden als een bedreiging waar we ons tegen moeten verdedigen… (ai!). Toch is het ontvangen van positieve en minder positieve feedback cruciaal om jezelf op persoonlijk en professioneel vlak te blijven ontwikkelen. Op een juiste manier feedback 'ontvangen', maar ook 'geven' is daarbij essentieel. Daarom duiken we in deze ‘zo-deal-je-met-blog’ in de wereld van de feedback en laten we jou zien hoe je feedback geeft en ontvangt als een echte professional!

Wat is feedback?

Ondanks dat we allemaal wel ongeveer weten wat feedback is, worden er nog weleens termen door elkaar gehaald. Zo worden adviezen, complimenten en kritiek vaak allemaal onder de noemer feedback geschaard en dat is niet helemaal juist. Feedback is het beoordelen van prestaties of het gedrag van een ander met als doel – en dit is belangrijk – om een ander te laten groeien en de kans te geven om zijn of haar gedrag aan te passen. “Wat een waardeloze presentatie” of “Je ligt niet lekker in de groep hè”, is geen feedback, maar gewoon (best wel botte) kritiek. Goede feedback is altijd gericht op de ontwikkeling van een ander, door sterke punten te benoemen en aan te geven waar iemand zich kan verbeteren.

Tips voor het geven en ontvangen van feedback

Dat er niet één manier is om effectief feedback te geven, blijkt wel uit het grote aantal feedbackmethoden dat er bestaat. De ‘4 G’s’, ‘360 graden feedback’, of het ‘Sandwichmodel’: om maar een paar voorbeelden te noemen. Op deze methoden gaan we nu niet verder in. Wel zetten we een aantal ‘feedback tricks en tips’ voor je op een rijtje, zodat jij precies weet hoe je dealt met het geven en ontvangen van feedback. 

Feedback geven

1. De ik-boodschap

Kijk eens naar deze twee vormen van feedback op een presentatie: “Jij maakt iedereen hier onrustig met dat snelle gepraat van je” of “Ik merk persoonlijk dat ik wat onrustig word omdat je best snel praat, je mag wat mij betreft wel iets langzamer spreken.” Alhoewel ze beide niet de positiviteitsprijs winnen, krijgt de tweede optie (de ik-boodschap) altijd de voorkeur. Het is namelijk jouw mening en die hoeft niet voor iedereen te gelden.

2. ‘Focus on the positive’

Als je feedback geeft, mag je best kritisch zijn – daar leert iemand van – maar focus nooit alleen op de negatieve punten. Goede feedback is constructieve feedback: opbouwend en met als doel om de ander verder te helpen. “Ik bewonder je enthousiasme en positieve energie tijdens je presentatie enorm. Ik vind wel dat je soms in je enthousiasme iets te snel praat, je mag wat mij betreft wel iets langzamer spreken.” Beter toch?  

3. To the point   

Hoe concreter en gedetailleerder jouw feedback is, hoe beter de ander met jouw feedback aan de slag kan gaan om zichzelf op specifieke punten te ontwikkelen. Vage feedback zoals ‘best leuk’ of ‘het kan wel beter’, roept alleen maar vraagtekens op.

Feedback ontvangen

1. Wat een onzin!  

Als we (negatieve) feedback ontvangen, hebben we vaak de neiging om gelijk in de verdediging te schieten. Toch is dat niet aan te raden. Haal liever een keer diep adem en luister eerst rustig naar wat een ander te zeggen heeft – ook als je het er niet mee eens bent. 

2. Laat de feedback even rusten

Natuurlijk kun je soms gelijk op de feedback van iemand reageren, maar het is ook helemaal niet erg om het even te laten rusten. Herken je wat een ander zegt? Krijg je dezelfde feedback vaker te horen? En hoe kun je iets aan je gedrag veranderen? Door na te denken over de feedback en er ook echt concreet mee aan de slag te gaan, laat je pas echt zien dat je de feedback van een ander serieus neemt.

3. Zie het als een leerproces

Laten we eerlijk zijn, feedback ontvangen kan soms best een beetje pijn doen of je een onzeker gevoel geven. Toch is het krijgen van feedback essentieel is om jezelf te blijven ontwikkelen: zonder wrijving geen glans. Je zult ook merken dat hoe vaker je feedback ontvangt, hoe meer je het gaat waarderen en hoe beter je ermee om leert te gaan – it’s all part of the game.

Leer feedbak geven als een pro bij Newskool!

Als Newskooler werk jij fulltime bij toonaangevende bedrijven zoals Nike, Airbus en Danone en volg je in deeltijd een hbo- of wo-studie of begin je aan een nieuwe tweede studie. Door de combinatie van werken en leren, aangevuld met persoonlijke begeleiding en een professioneel ontwikkeltraject, groei jij razendsnel. Het ontvangen en geven van feedback, leren van anderen en jezelf persoonlijk blijven ontwikkelen, zijn daarbij cruciale soft skills. Gelukkig geven we je alle tools in handen om daar in no time een pro in te worden.

Meer weten? Neem gerust contact  op. Alvast benieuwd naar het traineeship? Bekijk hier de vacature .