newskool logo
Menu
Dec 2020

Newskooler in beeld Quincy

We spraken Quincy over de onderschatte waarde van sociale skills op een IT servicedesk

Het vinden van de juiste studie is niet altijd gemakkelijk. Quincy (28), weet er alles van. Van zijn studie Bedrijfskunde, waar hij zich niet op zijn plek voelde, switchte hij naar Communicatie- en informatiewetenschappen. En terwijl zijn eerste vrienden begonnen met afstuderen, kwam Quincy na twee jaar tot de conclusie dat ook deze studie niet goed bij hem paste. Wat nu, dacht hij. Tot Newskool op zijn pad kwam. Hij solliciteerde er en na een strenge selectieprocedure werd hij aangenomen als Newskooler, waar hij werken en studeren ging combineren. Al snel werd Quincy fulltime gedetacheerd bij een grote multinational en begon hij in deeltijd aan zijn studie Economie. Nu, twee jaar later, heeft Quincy zich op de IT servicedesk van de multinational opgewerkt van junior tot senior en de studie gaat hem voor de wind. We spraken Quincy over zijn werkzaamheden, de onderschatte waarde van sociale skills op een IT servicedesk, zijn wensen voor de toekomst en meer.

Newskooler in beeld Quincy

Wat is dat precies een servicedesk?

“Je kunt een servicedesk het beste zien als het eerste aanspreekpunt voor iedereen die binnen een organisatie problemen heeft rondom IT – van laptops die niet meer werken tot een heel systeem dat plat ligt. Daarnaast stellen we ook alle communicatie op rondom IT zaken, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een storing of een geplande serviceonderbreking.”

Dat zal wel druk geweest zijn met de overgang van kantoor- naar thuiswerken?

“Aan het begin was het zeker druk! Iedereen moest door corona van de ene op de andere dag thuiswerken. Aan alle medewerkers de taak om zo snel mogelijk thuis een werkplek in te richten en toegang te krijgen tot de systemen waar op kantoor mee gewerkt wordt. Maar inmiddels werkt alles en is de drukte weer op normaal niveau. Eigenlijk is het, als ik er nu op terugkijk, nog best soepel verlopen allemaal.”

Wat is volgens jou de meerwaarde van een servicedesk voor organisaties?

“We hebben natuurlijk veel functies, maar ik denk dat het filteren en ordenen van informatie en problemen de belangrijkste meerwaarde is. We krijgen op dagelijkse basis een groot aantal IT gerelateerde problemen op ons bordje en aan ons de taak om deze problemen te prioriteren, de mensen van de juiste informatie te voorzien en eventueel partijen aan te sturen om problemen zo snel mogelijk op te lossen. Als dit goed en efficiënt verloopt, bespaar je als organisatie veel tijd!”

Een compleet door Newskool gerunde servicedesk

Het bijzondere aan de (internationale) servicedesk van de multinational waar Quincy werkt, is dat deze compleet door Newskoolers gerund wordt. Met zeven mannen en vrouwen sterk vormen ze het eerste aanspreekpunt voor alle IT gerelateerde problemen binnen de organisatie. Een groot pluspunt voor organisaties die werken met medewerkers die in deeltijd studeren is dat de medewerkers de kennis die ze in de schoolbanken opdoen gelijk in praktijk kunnen brengen.

Is het voor jou een voordeel dat je collega’s op de servicedesk allemaal Newskoolers zijn?

“Ik vind van wel! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en hebben allemaal hetzelfde doel om (alsnog) een studie af te ronden. Dit werkt, voor mij in ieder geval, erg motiverend. Daarnaast is het ook gewoon erg gezellig met de groep. Het is soms lachen, gieren, brullen, maar we kunnen ook keihard werken.”

Wat maakt jou een goede servicedesk medewerker?

“Ondanks dat ik binnen het team niet beschik over de meeste IT kennis, zorg ik als senior wel voor een goede balans in de groep. Het is mijn kracht om problemen snel te vertalen naar oplossingen. Daarnaast vind ik mijzelf communicatief sterk. Ik word regelmatig gebeld door mensen die in de stress schieten omdat ze een technisch probleem hebben en niet verder kunnen werken. Goed luisteren naar het probleem en iemand rustig te woord staan is dan heel belangrijk. Als ze ophangen zijn ze vaak weer rustig en is het probleem verholpen of wordt er gewerkt aan een oplossing – dat voelt goed.”

Wat zijn je wensen voor de toekomst?

“Het hoofddoel is nu om af te studeren, maar daar maak ik gelukkig mooie stappen in! In de toekomst wil ik graag een baan in de financiële sector. Het liefst een baan met veel persoonlijk contact, want dat ligt mij goed en daar haal ik de meeste voldoening uit.”

Ben jij als organisatie op zoek naar talentvolle en gemotiveerde medewerkers? Newskool detacheert getalenteerde starters op de arbeidsmarkt die fulltime werken en in deeltijd studeren. Benieuwd welke Newskoolers op dit moment beschikbaar zijn voor jouw organisatie of wil je meer weten over onze werkwijze? Bekijk het op hier.