newskool logo
Menu
Jan 2023

Generatie Z op de werkvloer

- ben jij er als organisatie klaar voor?

Langzaam maar zeker stromen de eerste ‘generatie Z’ers’ de arbeidsmarkt op. Wat kun je als organisatie doen om deze nieuwe generatie aan te trekken, te behouden én een fijne werkomgeving te bieden? We zochten voor je uit welke diepere waarden, overtuigingen en wensen deze generatie typeren en hoe je daar als organisatie slim op inspeelt. En ja, daarbij proberen we verder te kijken dan het installeren van TikTok, het adopteren van een kantoorhond, genderneutrale toiletten, biologisch afbreekbare koffiecups en posters van Harry Styles.

Wat verstaan we onder generatie Z?

Generatie Z is de opvolger van de demografische generatie Y, beter bekend als de ‘millennials’. Het gaat hierbij om mensen die tussen 1997 en 2012 geboren zijn. Ondanks dat niet iedereen voorstander is van het (al te veel) denken in generaties en mensen liever als individu zien, kan het wel heel waardevol zijn om kenmerken van deze generatie te herkennen. Een van die unieke kenmerken is bijvoorbeeld dat deze generatie geen wereld kent zonder het internet. Ze zijn opgegroeid met smartphones, social media en apps. Daarom worden ze ook wel de eerste ‘digital natives’ genoemd. De invloed hiervan zie je op verschillende manieren terug in hun waarden, wensen, overtuigingen en mens- en wereldbeelden.

Generatie Z op de werkvloer in 6 steekwoorden

Nu steeds meer jongvolwassenen vanuit generatie Z de arbeidsmarkt betreden, is het aan te raden om hier als organisatie bij stil te staan. Om je een goed beeld te geven van deze nieuwe generatie vatten we hun kenmerken samen in 6 steekwoorden. Zo kun je gemakkelijk beoordelen hoe ‘generatie-Z-proof’ jouw organisatie is.

1. Zekerheid

Gen Z’ers groeiden op roerige en vaak onzekere tijden met financiële crises, terrorisme, oorlogen, een klimaatprobleem en kort geleden zelfs een pandemie. Het is dan ook niet vreemd dat zekerheid voor deze generatie een belangrijke waarde is: ook bij het vinden van een baan. Terwijl de millennials vaak nog wel openstonden voor tijdelijke of flexibele arbeidscontracten, willen jongeren uit generatie Z financiële zekerheid in de vorm van een vast contract en het liefst aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Die zekerheid is vaak zelfs belangrijker voor hen dan het vinden van hun droombaan. Tegelijkertijd zijn ze trouwens meestal ook niet van plan om een werkleven lang voor dezelfde baas te werken: switchen van banen en stappen maken in hun carrière hoort erbij.

2. Diversiteit

Wie of wat je ook bent, waar je vandaan komt en wat je identiteit of oriëntatie ook is: iedereen is gelijk. Diversiteit is voor generatie Z’ers een hele belangrijke waarde die ze graag terugzien op de werkvloer. Extra je best doen om diversiteit uit te stralen heeft niet zoveel zin – daar prikken ze zo doorheen. Ze werken liever voor organisaties waar diversiteit niet de uitzondering is, maar de norm.

3. Technologie

Zeker voor de oudere generaties (denk aan ‘boomers’) zijn alle generatie Z’ers IT-specialisten. En ja, doordat ze opgegroeid zijn met internet en smartphones, zijn ze inderdaad digitaal zeer goed onderlegd. Maar behalve digitaal handig – doe er je voordeel mee – zijn ze ook veeleisend als het op technologie aankomt. Waag het bijvoorbeeld niet om met een papieren urenbriefje aan te komen. Een handige app waarin je je uren kunt registeren, je vakantie aan kunt vragen én al je loonstrookjes terug kunt vinden, klinkt al een stuk beter: het liefst met de nieuwste AI-technieken.

4. Feedback

Met één keer per jaar een functioneringsgesprek hoef je bij deze generatie ook niet aan te komen. Ze ontvangen, nog meer dan millennials, graag feedback. Dit kan in de vorm van een kort complimentje over wat er goed gaat, maar ook kritiek is zeker welkom. Ze zijn namelijk niet bang om fouten te maken, ze zien het eerder als een kans om te groeien en leren.

5. Impact

Generatie Z wil graag impact maken en dat zie je terug in hun baankeuze. Ze zijn heel omgevingsbewust en leveren graag een bijdrage aan een betere wereld. Duurzaamheid, klimaat, gelijkheid, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid zijn voorbeelden van thema’s die voor deze groep erg belangrijk zijn.

6. Uitdaging

Generatie Z’ers zijn competitief en willen zich continu blijven ontwikkelen. Ook grijpen ze de kans om door te groeien binnen een organisatie vaak met twee handen aan. Maar let wel op: als je ze niet genoeg uitdaagt of ze het gevoel krijgen dat ze zich niet verder kunnen ontwikkelen, raak je ze snel kwijt. Veel geduld heeft deze generatie namelijk niet. Als werkgever is het daarom extra belangrijk om ze de kans te bieden om te blijven leren en zichzelf te ontwikkelen.

Laat jij graag een frisse wind door je organisatie waaien en lijkt het je interessant om medewerkers uit generatie Z in te huren? Wij helpen je graag! Bekijk in ons aanbod alvast welke Newskoolers op dit moment beschikbaar zijn voor jouw organisatie. Heb je nog vragen voor ons? Neem dan contact op met Renée of Bram!