newskool logo
Menu
May 2023

Functioneringsgesprek beste tijd gehad

- is het zover?

Maandagochtend 09:00 uur: het jaarlijkse functioneringsgesprek staat weer op de planning. Systeembeheerder Willem is als eerste aan de beurt en stapt het kantoor van manager Marco binnen. “Hoi, Willem… nou, hoe vind je zelf dat het afgelopen jaar gegaan is?” Willem antwoordt: “Ik denk persoonlijk dat het weer een topjaar voor mij was, ik heb…” Manager Marco onderbreekt Willem: “Een topjaar, Willem?! Ik vond je prestaties ook dit jaar weer ontzettend ondermaats.” Teleurgesteld bedankt Willem zijn manager voor de ‘feedback’ en zegt ermee aan de slag te gaan. “En een loonsverhoging, zit dat er nog in?” vraagt Willem voorzichtig. “Ik denk het niet Willem, tot volgend jaar hè. Volgende!”

Ondanks dat het functioneringsgesprek diepgeworteld zit in onze werkcultuur, neemt de kritiek toe. Hoe zinvol is zo’n functioneringsgesprek nou eigenlijk, is het nog wel van deze tijd? En zijn er geen alternatieven te bedenken? We zochten het voor je uit.

Waarom houden we ook alweer functioneringsgesprekken?

Het functioneringsgesprek geeft werknemers en werkgevers de kans om hun wensen en doelen te bespreken. Vaak wordt er in deze gesprekken kort teruggeblikt op de afgelopen periode en worden er verbeterpunten en ontwikkeldoelen besproken. Ook overige zaken zoals loonsverhoging of kwesties rondom arbeidsvoorwaarden komen regelmatig tijdens functioneringsgesprekken aan de orde. Anders dan sommige mensen denken, is het houden van functioneringsgesprekken juridisch niet verplicht als het niet specifiek opgenomen is in de cao.

De kritiek op functioneringsgesprekken neemt flink toe

Tot nu toe denk je misschien: dat klinkt best nuttig zo’n functioneringsgesprek. Toch hebben experts, maar ook bedrijven zelf, steeds meer kritiek op dit soort gesprekken. Termen die we voorbij horen komen en de heersende stemming over dit onderwerp perfect schetsen, zijn: ‘een zinloos toneelstukje’, ‘een achterhaald trucje’, ‘tijdverspilling’, ‘een verplicht nummertje’ en ‘het veroordelingsgesprek’. Bedrijven vragen zich af of we er niet vanuit mogen gaan dat medewerkers in principe altijd ‘functioneren’? En waarom op een negatieve manier terugblikken als we ook op een positieve manier vooruit kunnen kijken?

Kritiek op functioneringsgesprekken is niet nieuw. Maar sinds een aantal grote bedrijven zoals de Efteling, Rabobank en Achmea publiekelijk aankondigden dat ze afscheid namen van het functioneringsgesprek, lijken de dagen voor het traditionele functioneringsgesprek nu echt geteld.

Zijn er ook nog voorstanders?

Als we dit zo horen, lijkt het inderdaad of het functioneringsgesprek zijn beste tijd heeft gehad. Maar niet iedereen is het eens met de kritiek. Voorstanders van het functioneringsgesprek zeggen dat zo’n gesprek een goed moment is om wensen en doelen te bespreken. Daarnaast geven ze aan dat de gesprekken ervoor zorgen dat iedereen binnen het bedrijf zijn zegje kan doen en niet alleen mensen die daarom vragen. Ook geven specialisten op dit gebied aan dat het zomaar afschaffen van functioneringsgesprekken niet verstandig is als er binnen een organisatie nog geen alternatief voor gevonden is.

Zijn er alternatieven?

Alternatieven op het traditionele functioneringsgesprek zijn er zeker. Zo zijn er steeds meer bedrijven en organisaties die werken met wat ze noemen ‘coaching on the job’. De invulling die gegeven wordt aan het vervangende functioneringsgesprek verschilt per organisatie, maar een aantal trends zijn duidelijk zichtbaar. Zo staat de werknemer als mens vaker centraal, ligt de focus meer op het benoemen van wat er goed gaat i.p.v. wat er fout gaat en is er meer ruimte voor doorlopende coaching. De veranderingen op dit gebied gaan nu zo snel dat jouw volgende (traditionele) functioneringsgesprek zomaar je laatste kan zijn!


Ben je op zoek naar extra versterking op de ICT-afdeling  of ben je tijdelijk op zoek naar extra mensen? Bezoek dan onze website voor meer info.

Heb je direct wat vragen? Neem dan contact op!